ID: 111119
BMW R26 (met een verhaal)
€6.500,00
Geen aanbiedingen geplaatst
Omschrijving
Ik heb nu ruim 2 jaar de hobby om oude BMW motoren te restaureren. Mijn eerste BMW was een R65 en mijn tweede is deze R26. Ik vind techniek mooi en als je dan van iets ouds en versleten weer iets moois kan maken, dan kan ik daar van genieten. Als een project is voltooid, zal de motor in de verkoop gaan zodat er weer een nieuw project opgestart kan worden (kan meestal niet wachten). Bij de verkoop wil ik een eerlijke motor verkopen die geen verborgen gebreken heeft en zoveel mogelijk origineel is gehouden. What you see is what you get!
BMW R26
Deze motor heeft een geschiedenis die hem extra bijzonder maakt.
Het betreft hier een motor uit Wijhe die in 1958 is aangeschaft door 2 broers wonende aan de dijk in Wijhe, zij zijn de eerste en enige eigenaren van de motor geweest. De BMW heeft vanaf 1958 in Wijhe en omgeving rondgereden en als ik de verhalen mag geloven waren de broers bekenden in Wijhe, iedereen kende hen wel en daarmee ook de BMW. De laatste jaren was de BMW echter niet meer gezien en was het geworden de legende de BMW van Wijhe.
Helaas schuilt er een triest verhaal achter. De 2 broers werden in maart 2014 bruut overvallen waarna zij beiden een langdurige revalidatie hadden. In november 2014 is hierover via het Tv-programma Opsporing verzocht gevraagd om tips die naar de daders zouden moeten leiden. 2 daders (26 en 28 jaar) zijn uiteindelijk gepakt waarvan de oudste een celstraf van 6 jaar heeft gekregen en de jongste werd vrijgesproken. Niet lang daarna zijn beide broers in april 2015 op 84 en 86 jarige leeftijd dood aangetroffen in hun woning, volgens de politie overleden aan koolmonoxidevergiftiging. Een zeer triest verhaal.
Nu de broers waren overleden moest de familie het huis met inboedel verkopen. Bij de rondgang trof men in de schuur de (legendarische) BMW aan in een vervallen en verroeste staat. De BMW had waarschijnlijk wel 20 jaar niet gelopen. Daarop heeft men contact gezocht met de plaatselijke BMW oldtimer speciaalzaak Jan Beck, deze heeft de motor overgenomen.
Toen ik deze motor bij Jan Beck zag en het verhaal erachter hoorde, wilde ik hem hebben. Ik wilde de motor in originele staat herstellen zodat deze (motor)legende kan voortleven. Ik heb de motor gerestaureerd waarbij ik gebruik heb gemaakt van de expertise en het advies van Jan Beck. Veel nieuwe onderdelen heb ik via Jan Beck besteld waarmee de motor in een zeer mooi (bijna) nieuwstaat verkeerd.
Ik zou het mooi vinden dat iemand uit Wijhe of omgeving de motor zou willen hebben, maar natuurlijk zijn anderen ook van harte welkom om te reageren!
Enkele gegevens:
· 1e eigenaar motor
· 31.000 km origineel
· Bouwjaar 1958
· 250CC
· Originele zuiger en cilinder
· Motorblok niet gereviseerd, alles origineel, wel cilinderkop en (klep)zittingen schoongemaakt en pakkingen vernieuwd
· Origineel kenteken deel I aanwezig
· Origineel kentekenplaat gemonteerd
· Origineel gebruikers handleiding met ingevulde persoonlijk memorandum van 1 eigenaar aanwezig
· Originele gereedschap set aanwezig
· Het frame is gepoedercoat en alle overige harde delen zijn gespoten en biezen zijn handgeschilderd
· Het originele buddyzadel is vervangen door een zweefzadel (vind ik mooier bij dit type motor)
· Kilometerteller is gerestaureerd door een klokkendokter. (Dit om de ziel van de motor te behouden)
· Verder is alles vernieuwd, verchroomd of vervangen door RVS onderdelen i.v.m. duurzaamheid
· Inzage vervangingslijst onderdelen
· Uitgebreide fotoreportage oude motor(onderdelen)
· Omdat ik de originaliteit zoveel mogelijk wilde behouden heb ik geen spiegels of richtingaanwijzers gemonteerd, zaten er namelijk ook niet op af fabriek.
· Alleen het neutraallampje werkt niet (contact in versnellingsbak niet goed)
Vraagprijs is € 6.500,- Als je interesse of vragen hebt kun je via mail contact met mij opnemen.
Met vriendelijke BMW-groet,
Ronald
BMW R26
Deze motor heeft een geschiedenis die hem extra bijzonder maakt.
Het betreft hier een motor uit Wijhe die in 1958 is aangeschaft door 2 broers wonende aan de dijk in Wijhe, zij zijn de eerste en enige eigenaren van de motor geweest. De BMW heeft vanaf 1958 in Wijhe en omgeving rondgereden en als ik de verhalen mag geloven waren de broers bekenden in Wijhe, iedereen kende hen wel en daarmee ook de BMW. De laatste jaren was de BMW echter niet meer gezien en was het geworden de legende de BMW van Wijhe.
Helaas schuilt er een triest verhaal achter. De 2 broers werden in maart 2014 bruut overvallen waarna zij beiden een langdurige revalidatie hadden. In november 2014 is hierover via het Tv-programma Opsporing verzocht gevraagd om tips die naar de daders zouden moeten leiden. 2 daders (26 en 28 jaar) zijn uiteindelijk gepakt waarvan de oudste een celstraf van 6 jaar heeft gekregen en de jongste werd vrijgesproken. Niet lang daarna zijn beide broers in april 2015 op 84 en 86 jarige leeftijd dood aangetroffen in hun woning, volgens de politie overleden aan koolmonoxidevergiftiging. Een zeer triest verhaal.
Nu de broers waren overleden moest de familie het huis met inboedel verkopen. Bij de rondgang trof men in de schuur de (legendarische) BMW aan in een vervallen en verroeste staat. De BMW had waarschijnlijk wel 20 jaar niet gelopen. Daarop heeft men contact gezocht met de plaatselijke BMW oldtimer speciaalzaak Jan Beck, deze heeft de motor overgenomen.
Toen ik deze motor bij Jan Beck zag en het verhaal erachter hoorde, wilde ik hem hebben. Ik wilde de motor in originele staat herstellen zodat deze (motor)legende kan voortleven. Ik heb de motor gerestaureerd waarbij ik gebruik heb gemaakt van de expertise en het advies van Jan Beck. Veel nieuwe onderdelen heb ik via Jan Beck besteld waarmee de motor in een zeer mooi (bijna) nieuwstaat verkeerd.
Ik zou het mooi vinden dat iemand uit Wijhe of omgeving de motor zou willen hebben, maar natuurlijk zijn anderen ook van harte welkom om te reageren!
Enkele gegevens:
· 1e eigenaar motor
· 31.000 km origineel
· Bouwjaar 1958
· 250CC
· Originele zuiger en cilinder
· Motorblok niet gereviseerd, alles origineel, wel cilinderkop en (klep)zittingen schoongemaakt en pakkingen vernieuwd
· Origineel kenteken deel I aanwezig
· Origineel kentekenplaat gemonteerd
· Origineel gebruikers handleiding met ingevulde persoonlijk memorandum van 1 eigenaar aanwezig
· Originele gereedschap set aanwezig
· Het frame is gepoedercoat en alle overige harde delen zijn gespoten en biezen zijn handgeschilderd
· Het originele buddyzadel is vervangen door een zweefzadel (vind ik mooier bij dit type motor)
· Kilometerteller is gerestaureerd door een klokkendokter. (Dit om de ziel van de motor te behouden)
· Verder is alles vernieuwd, verchroomd of vervangen door RVS onderdelen i.v.m. duurzaamheid
· Inzage vervangingslijst onderdelen
· Uitgebreide fotoreportage oude motor(onderdelen)
· Omdat ik de originaliteit zoveel mogelijk wilde behouden heb ik geen spiegels of richtingaanwijzers gemonteerd, zaten er namelijk ook niet op af fabriek.
· Alleen het neutraallampje werkt niet (contact in versnellingsbak niet goed)
Vraagprijs is € 6.500,- Als je interesse of vragen hebt kun je via mail contact met mij opnemen.
Met vriendelijke BMW-groet,
Ronald