ID: 145344
Advertentie ID: #145344 is verwijderd van uw verlanglijst.
Omschrijving
Informatie (documentatie) gezocht over deze twee CoBrA olieverfschilderijen:
\"CK.Appel\", \"1950\", \"De Ruiter\", olieverf op canvas, 54 x 73 cm
(het betreft een overschildering van een werk van een andere kunstenaar).
\"CK.Appel\", \"1948\", \"De Witte Muis\", olieverf op jute, 59 x 76 cm,
met een onderliggende signatuur \"CK.Appel\", \"1948\", \"Ruiter Met Paarden\"
(het betreft dus een overschildering van een onderliggend voltooid eigen werk).
Beide zijn blijkbaar nooit ingelijst (nergens gaten van spijkers of schroeven).
In 2010 vond een kringloopketen ze op een zolder tijdens een villaruiming.
Die was onderdeel van een uiteindelijke grote nalatenschap van een welgesteld
echtpaar uit Haren (\"Wassenaar van het Noorden\"), vlakbij stad Groningen.
Vooral wie vaak en veel van Appel heeft gezien zal deze expressionistische
schilderijen binnen één seconde en met twee vingers in de neus kunnen
herkennen, en daarmee dus ook erkennen, als vervaardigd door Karel Appel.
Dit valt dan verder ook te ondersteunen met een hele waslijst aanwijzingen.
Ronduit verbijsterend dat de autoriteit ze niet (h)erkende als echt (\"twijfel\").
Angst? Afgunst? Arrogantie? Afstomping? Desinteresse? Oppervlakkigheid?
Zelf houd ik het op een combinatie van deze hele reeks karakteristieken.
Verder is natuurlijk volstrekt ondenkbaar dat een kringloopzaak die de vondst
van zijn leven doet wordt gehonoreerd met twee virtuele gouden cheques.
In de rechtspraak kun je na een rechtbankoordeel nog in beroep en zelfs in
cassatie, maar een \"twijfel\"-\"oordeel\" door de autoriteit is meteen einde verhaal.
Welbeschouwd deed de autoriteit niet aan authenticering, slechts certificering
(na indiening van overtuigend bewijs van herkomst), maar ook dit is nu gestopt.
Toch klaag ik niet want dankzij deze \"twijfel\" kon ik de werken aankopen.
Vervolgens verbaast (niet) dat de twee grote veilinghuizen zich niet uitspreken:
\"autoriteit [...] ook wij niet over de beslissing [...] heen kunnen oordelen\".
Dan de galerist, met exotische (achter)naam, die jou behandelt als melaatse.
Geen interesse of enthousiasme, maar afstandelijkheid vanuit een ivoren toren.
Daarbij was \'s mans ego duidelijk niet bestand tegen solide amateurexpertise.
Teneinde meer invulling te geven aan beide schilderijen en alsnog recht te doen
aan het oeuvre en de nalatenschap van Karel Appel zoek ik meer informatie.
Mogelijk staan deze schilderijen gedocumenteerd in een oud galeriedrukwerkje,
kranteknipsel, fotoalbum, brief, of een andersoortig drukwerk of document.
Hiervoor ligt de bron dan wellicht in omgeving Haren of stad Groningen.
Alvast zeer bedankt voor de eventuele medewerking en genomen moeite.
Voordat u/jij het gaat vragen; de schilderijen zal ik nu of later n-i-e-t verkopen.
Zie in deze advertentie de in totaal 15 afbeeldingen van de beide schilderijen.
De 2 afbeeldingen erna tonen een alleszeggende handschriftvergelijking:
in stijl en vorm zijn de geschilderde letters (vooral \"E\" en \"S\") geheel identiek.
Ook de onderlinge afstand tussen de letters is opvallend overeenkomstig.
Bijna zou je nog zweren dat in de beide gevallen dezelfde kwast is gebruikt.
Bent u van een museum van (enige) naam, en bereid uw nek uit te steken en
met mij de knuppel in het hoenderhok te gooien, dan is bruikleen bespreekbaar.
Immers deze magistrale Karel Appel doeken verdienen publiek en aandacht.
Misschien ligt hier een kans voor bijv. de plv directeur van Stedelijk Museum?
\"CK.Appel\", \"1950\", \"De Ruiter\", olieverf op canvas, 54 x 73 cm
(het betreft een overschildering van een werk van een andere kunstenaar).
\"CK.Appel\", \"1948\", \"De Witte Muis\", olieverf op jute, 59 x 76 cm,
met een onderliggende signatuur \"CK.Appel\", \"1948\", \"Ruiter Met Paarden\"
(het betreft dus een overschildering van een onderliggend voltooid eigen werk).
Beide zijn blijkbaar nooit ingelijst (nergens gaten van spijkers of schroeven).
In 2010 vond een kringloopketen ze op een zolder tijdens een villaruiming.
Die was onderdeel van een uiteindelijke grote nalatenschap van een welgesteld
echtpaar uit Haren (\"Wassenaar van het Noorden\"), vlakbij stad Groningen.
Vooral wie vaak en veel van Appel heeft gezien zal deze expressionistische
schilderijen binnen één seconde en met twee vingers in de neus kunnen
herkennen, en daarmee dus ook erkennen, als vervaardigd door Karel Appel.
Dit valt dan verder ook te ondersteunen met een hele waslijst aanwijzingen.
Ronduit verbijsterend dat de autoriteit ze niet (h)erkende als echt (\"twijfel\").
Angst? Afgunst? Arrogantie? Afstomping? Desinteresse? Oppervlakkigheid?
Zelf houd ik het op een combinatie van deze hele reeks karakteristieken.
Verder is natuurlijk volstrekt ondenkbaar dat een kringloopzaak die de vondst
van zijn leven doet wordt gehonoreerd met twee virtuele gouden cheques.
In de rechtspraak kun je na een rechtbankoordeel nog in beroep en zelfs in
cassatie, maar een \"twijfel\"-\"oordeel\" door de autoriteit is meteen einde verhaal.
Welbeschouwd deed de autoriteit niet aan authenticering, slechts certificering
(na indiening van overtuigend bewijs van herkomst), maar ook dit is nu gestopt.
Toch klaag ik niet want dankzij deze \"twijfel\" kon ik de werken aankopen.
Vervolgens verbaast (niet) dat de twee grote veilinghuizen zich niet uitspreken:
\"autoriteit [...] ook wij niet over de beslissing [...] heen kunnen oordelen\".
Dan de galerist, met exotische (achter)naam, die jou behandelt als melaatse.
Geen interesse of enthousiasme, maar afstandelijkheid vanuit een ivoren toren.
Daarbij was \'s mans ego duidelijk niet bestand tegen solide amateurexpertise.
Teneinde meer invulling te geven aan beide schilderijen en alsnog recht te doen
aan het oeuvre en de nalatenschap van Karel Appel zoek ik meer informatie.
Mogelijk staan deze schilderijen gedocumenteerd in een oud galeriedrukwerkje,
kranteknipsel, fotoalbum, brief, of een andersoortig drukwerk of document.
Hiervoor ligt de bron dan wellicht in omgeving Haren of stad Groningen.
Alvast zeer bedankt voor de eventuele medewerking en genomen moeite.
Voordat u/jij het gaat vragen; de schilderijen zal ik nu of later n-i-e-t verkopen.
Zie in deze advertentie de in totaal 15 afbeeldingen van de beide schilderijen.
De 2 afbeeldingen erna tonen een alleszeggende handschriftvergelijking:
in stijl en vorm zijn de geschilderde letters (vooral \"E\" en \"S\") geheel identiek.
Ook de onderlinge afstand tussen de letters is opvallend overeenkomstig.
Bijna zou je nog zweren dat in de beide gevallen dezelfde kwast is gebruikt.
Bent u van een museum van (enige) naam, en bereid uw nek uit te steken en
met mij de knuppel in het hoenderhok te gooien, dan is bruikleen bespreekbaar.
Immers deze magistrale Karel Appel doeken verdienen publiek en aandacht.
Misschien ligt hier een kans voor bijv. de plv directeur van Stedelijk Museum?