ID: 68284
Spear 30, snel en mooi 30-voets zeiljacht compleet gerefit
€28.900,00
Geen aanbiedingen geplaatst
Omschrijving
Waanzinnig mooie en compleet gerefitte Spear 30
Deze Spear 30 is vergelijkbaar met de Pion 30. Het is een ontwerp van Spekman & Arends en eigenlijk een copy van de Pion 30 van Van de Stadt. Sterker nog, de verhalen gaan dat het ontwerp is gejat. De boot heeft in drie jaar tijd een complete refit ondergaan. Eigenlijk alles is nieuw en daarmee verkeert de boot in sublieme staat. De boot beschikt over een complete set zeilen, sommige nieuw, nieuwe accus, elektronica en navigatieapparatuur, koelkast en heeft 220V en 12V aan boord. AIS ontvanger, Raymarine C70 plotter met Navionics kaarten en AIS weergave. De Spear 30 is een zeer goede zeiler, snel, koersvast en stabiel. Geschikt om te cruisen, maar, ook goed in het wedstrijdveld (er zit een oude IOR meetbrief bij, vroeger zeilde hij alleen maar wedstrijden). Vrijwel alle lijnen zijn vanuit de kajuit te bedienen, dus ook solo prima te zeilen. Diepgang is 1 meter 80, waterverplaatsting rondom de 4 ton. Lengte is 9 meter 15, breedte 2 meter 95. Binnen ook vrijwel alles opnieuw in de lak. Boot is voorzien van verwarming (Trumatic) en heeft een prachtig Sestrel Moore compas op de stuurstand. Binnen heb je een ruime slaappiek, een redelijke kajuit, kaartentafel aan bakboord, keuken in L opstelling aan stuurboord, daarachter de natte cel en aan bakboord achter de kaartentafel de hondenkooi. De kuip is opvallend ruim te noemen voor een 30-voeter. Hier kun je met 6 man zitten. Binnen zit je idem zonder problemen met 6 man, slaapplekken beperkt zich echter tot max 4.
Wat is er gedaan? Eigenlijk is het makkelijker om op te schrijven wat er niet is gedaan, maar, voor de compleetheid volgt hier de opsomming van drie jaar noeste arbeid. Een boot vergt altijd veel tijd, een boot vraagt onderhoud en liefde. Met de meeste boten kun je dus je lol op de komende jaren, altijd wel weer wat te doen. Hier is in drie jaar bijna alles gedaan. Zoek je een opvallend mooie boot (de Duitsers in de haven vragen regelmatig: Ist daB ein neue boot?) zonder daar de komende tijd aan te willen klussen, dan is dit je boot.
Romp
· Onderwaterschip kaal gehaald en opnieuw opgebouwd met gelshield. Antifauling net voor tewaterlating aangebracht.
· Romp, dek en opbouw kaal gehaald en opnieuw professioneel in de 2-componenten Den IJssel gezet, 5-laags door ervaren scheepsbouwer. Kleur is Stars 'n Stripes met Oyster white.
· Nieuwe ramen in de romp, verlijmd, lekvrij
· Kiel onderin opnieuw opgebouwd door werf
· Ankerbak vernieuwd door werf
· Voorstagbevestiging vernieuwd met RVS beslag
Dek & Kajuit
· Nieuwe antislip op dek
· Nieuwe stuurwielleerbekleding
· Nieuwe lieren, Andersen ST40's selftailers
· Nieuwe luiken
· Hoofdschot vernieuwd en verplaatst, daarmee een riante slaaphut voorin
· Nieuwe kussens in gehele boot
· Nieuwe blokken
· Nieuwe valstoppers
· Gedeeltelijk nieuwe lijnen
· Nieuwe organizers
· Nieuwe fenders, nieuwe landvasten
· Nieuwe spi-boom Selden
· Nieuwe neerhouder
· Nieuwe trimlijnen
· Nieuwe genua 2 (140%) tri-radiaal tourlaminaat Contender DCX Hagoort Sails (2016)
· Genua 1 150% (redelijk)
· Genua 3
· HA (goed)
· Grootzeil (goed)
· Spinnakker ongeveer 70m2 (goed)
· Stormfok
· Nieuw toiletraam geplaatst
· Middenkikkers geplaatst
· Nieuwe zeilhuik
· Nieuwe Rolfokhoes
· 2 nieuwe dekventilatoren Nicro dag- en nacht RVS (draaien op zonnecel)
· Nieuwe grootschootoverloop Lewmar 4:1
· 30 meter ankerketting en 30 meter ankerlijn
· 2 ankers, CQR lichtgewicht alu anker en zwaar anker
Technisch
· Motor (Volvo Penta MD7a grotendeels gereviseerd, kleppen opnieuw ingeslepen, nieuwe verstuivers, nieuwe klephoedjes, koppakking, koelkanalen gereinigd etc. etc.
· Nieuwe klapschroef, raceuitvoering (Seahawk Slipstream RVS 16x11 2-blads linksdraaiend)
· Nieuwe toerenteller en urenteller
· Nieuwe instrumenten: Raymarine ST60+ windmeter, log en dieptemeter
· Nieuwe stuurautomaat Raymarine ST4000+ met Raymarine roersensor
· Nieuwe console voor meters op nieuwe RVS beugel
· Nieuwe marifoon (Standard Horizon GX2200E met interne GPS en AIS en kuipbediening/microfoon RAM3
· Audioinstallatie, Pioneer Radio/CD/Bluetooth met iPod aansluiting en 2 speakers in de kajuit.
· Nieuwe binnenverlichting LED warm white rondom in de kajuit, toilet en slaapplek
· Nieuwe accus: 1x start 75 Ah, 2x serviceaccu VMF deep cycle 140 Ah elk, 280 Ah totaal
· Nieuwe acculader Victron Atlas Combi 12/1100/40. 40A laden, 1100 Watt voor de 220V voorziening.
· Nieuwe hoofdschakelaar (250A)
· Nieuwe ANL hoofdzekeringen
· Victron Argofet accu seperator
· Nieuwe accumonitor voor monitoring verbruik en laadtoestand accu's.
· Alle elektrabekabeling compleet vernieuwd
· Nieuw schakelpaneel met 20 groepen
· Koelkast geplaatst, ongeveer 80 liter inhoud. Zeer goed geisoleerd, zeer zuinig. Waeco CU55
· Nieuwe bilgepomp Whale
· Mangatvoorziening gemaakt in brandstoftank. Tank gereinigd. Delphi dieselfilter en waterafscheider geplaatst
· Mangatvoorziening gemaakt in watertank, tank gereinigd.
· Nieuwe waterkraan met keramische schijven
· Nieuw pomptoilet
MAST
· Nieuwe verstaging door werf
· Nieuwe Windex
· Nieuwe bekabeling door de mast (marifoonkabel Aircell 7, 3 x verlichtingsbekabeling)
· Nw Led driekleuren- en toplicht
· Nieuw deklicht
· Nieuwe marifoonantenne
Deze Spear 30 is vergelijkbaar met de Pion 30. Het is een ontwerp van Spekman & Arends en eigenlijk een copy van de Pion 30 van Van de Stadt. Sterker nog, de verhalen gaan dat het ontwerp is gejat. De boot heeft in drie jaar tijd een complete refit ondergaan. Eigenlijk alles is nieuw en daarmee verkeert de boot in sublieme staat. De boot beschikt over een complete set zeilen, sommige nieuw, nieuwe accus, elektronica en navigatieapparatuur, koelkast en heeft 220V en 12V aan boord. AIS ontvanger, Raymarine C70 plotter met Navionics kaarten en AIS weergave. De Spear 30 is een zeer goede zeiler, snel, koersvast en stabiel. Geschikt om te cruisen, maar, ook goed in het wedstrijdveld (er zit een oude IOR meetbrief bij, vroeger zeilde hij alleen maar wedstrijden). Vrijwel alle lijnen zijn vanuit de kajuit te bedienen, dus ook solo prima te zeilen. Diepgang is 1 meter 80, waterverplaatsting rondom de 4 ton. Lengte is 9 meter 15, breedte 2 meter 95. Binnen ook vrijwel alles opnieuw in de lak. Boot is voorzien van verwarming (Trumatic) en heeft een prachtig Sestrel Moore compas op de stuurstand. Binnen heb je een ruime slaappiek, een redelijke kajuit, kaartentafel aan bakboord, keuken in L opstelling aan stuurboord, daarachter de natte cel en aan bakboord achter de kaartentafel de hondenkooi. De kuip is opvallend ruim te noemen voor een 30-voeter. Hier kun je met 6 man zitten. Binnen zit je idem zonder problemen met 6 man, slaapplekken beperkt zich echter tot max 4.
Wat is er gedaan? Eigenlijk is het makkelijker om op te schrijven wat er niet is gedaan, maar, voor de compleetheid volgt hier de opsomming van drie jaar noeste arbeid. Een boot vergt altijd veel tijd, een boot vraagt onderhoud en liefde. Met de meeste boten kun je dus je lol op de komende jaren, altijd wel weer wat te doen. Hier is in drie jaar bijna alles gedaan. Zoek je een opvallend mooie boot (de Duitsers in de haven vragen regelmatig: Ist daB ein neue boot?) zonder daar de komende tijd aan te willen klussen, dan is dit je boot.
Romp
· Onderwaterschip kaal gehaald en opnieuw opgebouwd met gelshield. Antifauling net voor tewaterlating aangebracht.
· Romp, dek en opbouw kaal gehaald en opnieuw professioneel in de 2-componenten Den IJssel gezet, 5-laags door ervaren scheepsbouwer. Kleur is Stars 'n Stripes met Oyster white.
· Nieuwe ramen in de romp, verlijmd, lekvrij
· Kiel onderin opnieuw opgebouwd door werf
· Ankerbak vernieuwd door werf
· Voorstagbevestiging vernieuwd met RVS beslag
Dek & Kajuit
· Nieuwe antislip op dek
· Nieuwe stuurwielleerbekleding
· Nieuwe lieren, Andersen ST40's selftailers
· Nieuwe luiken
· Hoofdschot vernieuwd en verplaatst, daarmee een riante slaaphut voorin
· Nieuwe kussens in gehele boot
· Nieuwe blokken
· Nieuwe valstoppers
· Gedeeltelijk nieuwe lijnen
· Nieuwe organizers
· Nieuwe fenders, nieuwe landvasten
· Nieuwe spi-boom Selden
· Nieuwe neerhouder
· Nieuwe trimlijnen
· Nieuwe genua 2 (140%) tri-radiaal tourlaminaat Contender DCX Hagoort Sails (2016)
· Genua 1 150% (redelijk)
· Genua 3
· HA (goed)
· Grootzeil (goed)
· Spinnakker ongeveer 70m2 (goed)
· Stormfok
· Nieuw toiletraam geplaatst
· Middenkikkers geplaatst
· Nieuwe zeilhuik
· Nieuwe Rolfokhoes
· 2 nieuwe dekventilatoren Nicro dag- en nacht RVS (draaien op zonnecel)
· Nieuwe grootschootoverloop Lewmar 4:1
· 30 meter ankerketting en 30 meter ankerlijn
· 2 ankers, CQR lichtgewicht alu anker en zwaar anker
Technisch
· Motor (Volvo Penta MD7a grotendeels gereviseerd, kleppen opnieuw ingeslepen, nieuwe verstuivers, nieuwe klephoedjes, koppakking, koelkanalen gereinigd etc. etc.
· Nieuwe klapschroef, raceuitvoering (Seahawk Slipstream RVS 16x11 2-blads linksdraaiend)
· Nieuwe toerenteller en urenteller
· Nieuwe instrumenten: Raymarine ST60+ windmeter, log en dieptemeter
· Nieuwe stuurautomaat Raymarine ST4000+ met Raymarine roersensor
· Nieuwe console voor meters op nieuwe RVS beugel
· Nieuwe marifoon (Standard Horizon GX2200E met interne GPS en AIS en kuipbediening/microfoon RAM3
· Audioinstallatie, Pioneer Radio/CD/Bluetooth met iPod aansluiting en 2 speakers in de kajuit.
· Nieuwe binnenverlichting LED warm white rondom in de kajuit, toilet en slaapplek
· Nieuwe accus: 1x start 75 Ah, 2x serviceaccu VMF deep cycle 140 Ah elk, 280 Ah totaal
· Nieuwe acculader Victron Atlas Combi 12/1100/40. 40A laden, 1100 Watt voor de 220V voorziening.
· Nieuwe hoofdschakelaar (250A)
· Nieuwe ANL hoofdzekeringen
· Victron Argofet accu seperator
· Nieuwe accumonitor voor monitoring verbruik en laadtoestand accu's.
· Alle elektrabekabeling compleet vernieuwd
· Nieuw schakelpaneel met 20 groepen
· Koelkast geplaatst, ongeveer 80 liter inhoud. Zeer goed geisoleerd, zeer zuinig. Waeco CU55
· Nieuwe bilgepomp Whale
· Mangatvoorziening gemaakt in brandstoftank. Tank gereinigd. Delphi dieselfilter en waterafscheider geplaatst
· Mangatvoorziening gemaakt in watertank, tank gereinigd.
· Nieuwe waterkraan met keramische schijven
· Nieuw pomptoilet
MAST
· Nieuwe verstaging door werf
· Nieuwe Windex
· Nieuwe bekabeling door de mast (marifoonkabel Aircell 7, 3 x verlichtingsbekabeling)
· Nw Led driekleuren- en toplicht
· Nieuw deklicht
· Nieuwe marifoonantenne